Voetstart Paramotor Opleiding


Een voetstart paramotorpiloot heeft een paramotor als een soort rugzak op zijn rug. De benen van de piloot zijn in dit geval het start en landingsgestel. Als de piloot loopt dan zit er en plankje omhoog geklapt achter zijn rug. Zodra hij dan in de lucht komt en zijn benen intrekt dan schuift het zitje onder zijn kont en kan hij gaan zitten.

Het brandstofgebruik van de gemiddelde voetstart paramotor  is ongeveer tussen de
2,5  en 4 liter per uur afhankelijk van het type motor en het type scherm wat er gebruikt wordt.  Met een standaard brandstoftank van 10-11 liter
kan er dus al best lang gevlogen worden.

De gemiddelde snelheid waarmee een paramotor vliegt is tussen de 35 en 40 km/u.
Deze snelheid is afhankelijk van het type scherm wat gebruikt wordt, de motor heeft hier geen invloed op. De motor heeft alleen invloed op hoe hard je omhoog gaat.

Introductie cursus

Bij Skywings paramotorschool begint je opleiding tot paramotor piloot altijd met de introductiecursus. 
Voorafgaand aan de introductiecursus kun je de introductiedag volgen, deelname aan de introductiedag is echter geen voorwaarde om met de introductiecursus te mogen starten.

Deze cursus wordt gegeven met materiaal van de school en bestaat uit:

  • Onbeperkt groundhandling lessen met en zonder motor (hierbij leer je de paramotor vleugel onder controle te krijgen
  • Twee solo vluchten met radio begeleiding en een pedagogische tandemvlucht
  • Complete Theorie opleiding inclusief theorie lesboek (de theorie opleiding mag zowel tijdens de introductiecursus als tijdens de basisopleiding gevolgd worden)

Kosten: € 975,-

Meer informatie of inschrijven voor deze opleiding:
Bel of mail naar de desbetreffende locatie of vul het contact formulier in op onze contact pagina.

Basisopleiding

De basisopleiding is het vervolg op de introductie cursus, hiermee leiden we je op tot zelfstandig voetstart paramotor piloot.
Met deze opleiding stomen we je klaar voor het KNVvL theorie en praktijk examen.
Je dient wel ‘de introductiecursus’ gevolgd te hebben om aan de basisopleiding deel te kunnen nemen.

Deze opleiding bestaat uit:

  • Genoeg solo vluchten met radiobegeleiding voor het behalen van je KNVvL brevet (minimaal 15 uur en 35 vluchten)
  • En natuurlijk mag je tijdens deze opleiding ook nog gewoon doorgaan met groundhandling lessen en theorie lessen

Kosten: (hierbij kun je kiezen uit drie opties)

  • Het All-In concept, opleiding en een eigen nieuwe paramotor set  vanaf €12625.-
    Klik Hier om te ontdekken wat dit All-In concept inhoud.
  • Tevens is het mogelijk om (gedeeltelijk) tweedehands materiaal van de school over te nemen in combinatie met de opleiding, vraag hiervoor een persoonlijke offerte aan.
  • Alleen de opleiding (je dient dan dus zelf voor eigen materiaal te zorgen) €1575.- 
    Bij deze optie kun je er voor kiezen om tijdens
    de opleiding voor € 75,- per uur een complete paramotorset te huren.

Extra Informatie

  • De prijs van de basisopleiding is afhankelijk van wat je betaald hebt voor de introductie cursus. De complete opleiding inclusief theorieboek kost €2550,- euro dus als je minder betaald hebt voor de introductiecursus als hierboven staat dan zal je voor de basisopleiding meer betalen als wat hierboven staat.
  • Of er gelest kan worden is sterk afhankelijk van het weer waardoor de lessen meestal niet ver van te voren gepland kunnen worden.
    Voor het lessen moet het droog weer zijn met een maximale windsnelheid van 25 km per uur.
  • Per dag wordt er € 5,- euro per persoon contant aan de grondeigenaar van het veld bijgedragen, deze bijdrage zit niet bij de opleiding in.
  • Elke leerling die deelneemt aan de opleiding dient een WA paramotor verzekering af te sluiten. De goedkoopste optie hiervoor is bij verzekeraar Saam-Verspieren, dit is een Franse verzekering.
    Een kopie van deze polis moet bij de school afgegeven worden. De kosten daarvan zijn ongeveer €50,- per jaar.
  • Bij aanvang  van de opleiding dien je een eigen medische verklaring in te vullen, afhankelijk van je antwoorden op deze verklaring kan het zo zijn dat je eerst een sportmedische keuring zal moeten doen voordat je aan de opleiding kan gaan starten.
  • De prijs van de opleiding is exclusief examen kosten en voor het behalen van het brevet dient aan het einde van de opleiding een theorie en een praktijk examen te worden afgelegd.
  • Bij deze opleiding geld een eigen risico van 100%. Dit betekent dat materiaal dat tijdens de cursus stuk gaat door een fout van de cursist, vervangen moet worden.
    Of dit valt te verzekeren moet worden gecontroleerd bij je eigen WA-verzekering.
  • Wanneer er wordt gekozen voor de optie alleen opleiding dan ben je er zelf verantwoordelijk voor dat je komt lessen met deugdelijk materiaal. 
    Er kan bij deze optie alleen aan de lessen deelgenomen worden met materiaal wat aan de volgende eisen voldoet:
    – De set is geregistreerd/ ingeschreven als luchtvaartuig en beschikt dus ook over een Call-Sign in het scherm (met plakletters in het scherm geplakt of met een vlag achter het scherm).
    – Het betreft een paramotor van een paramotor fabrikant, dus geen zelfbouw.
    – Het scherm moet geschikt zijn voor voor paramotor vliegen, dit betekend dat het een DGAC certificaat dient te hebben. Verder moet het scherm om het jaar gekeurd worden en natuurlijk dien je binnen de gewichtsrange van je scherm te vallen.
    – Er wordt tijdens de opleiding alleen gevlogen met “Beginners” schermen met een classificatie die niet hoger is als  EN/LTF 1-2 of A-B. Als er geen EN- / LTF- classificering voor je scherm is, dan is het naar het oordeel van de instructeur of deze geschikt is voor het lessen.
    – De noodchute is geschikt voor paramotor vliegen en je valt binnen de gewichtsrange van de chute.  Verder mag de noodchute niet meer als 10 jaar oud zijn en moet hij jaarlijks opnieuw gevouwen worden.

    – De paramotor helm moet goedgekeurd zijn voor vliegen en beschikken over radioverbinding waarmee je in contact kan staan met de instructeur.
    – Er wordt gevlogen met kompas en een hoogtemeter.